ඉසුරු ගේ "ගැහැණු පිරිමි මල් පලතුරු" කියවීමෙන් පසු, ඔහු ලියූ කෘති කියවීමේ දොළක් ඉපිද, තවමත් විකිණීමට ඇති කවි පොතක් ලෙස මෙය නෙත ගැටී, මිල දී ගෙන කියවූවෙමි. ඉතා පැහැදිලිව මෑතක කියවූ, මා මහත් රස විඳි කවිපොතකි.
මෑතක මා 2019 ප්රකාශ වූ කවි පොත් සමඟ කල් ගෙව්වෙමි - වරෙක පීඩා වින්දෙමි. ඒ එක්කෝ සම්මානනිය වුව, මොන කවියක්දෝ යයි සිතෙන රළු, නීරස "ක්වොන්ටම් භෞතික සංඛාරා", හෝ බොහෝ දේ සිතීමට ඉතුරු කල ද තරමක ආකෘතීක ඒකාකාරි බවක් පළ කරන "ඉම තව දුරය", හෝ ගැටපද විවරණයක් ද ඇවැසියයි සිතෙන තරමක කඨෝර බහුශ්රැතබවක් නිසා පාඨකයා වෙහෙසන "හම්බාවා" නිසාය ( තරමක් හෝ අපහසුතාවකින් තොරව රස වින්දේ, "මොන තරම් අවුලක් ද?" ය). ඊට හා පුරා වෙනස්, පාඨකයා වෙහෙසට පත් නොකෙරෙන, මනරම් සුමට බසක් භාවිත කෙරුන, කවි සිතුවිලි අතින් පොහොසත් "අප දෙදෙන මැද මහ මුහුද" රස වින්දෙමි. 2019 කවි පොත් වලින් පොඩි විරාමයක් සොරාගෙන මෙය කියෙවුවෙමි. ඇත්තෙන් ම එය කාව්යමය විරාමයක් තරමට රසවත් විය. ඒ කෙසේද යත් ;
"...
දන් දෙන්න යන ගමනක් මේ
දන්නේ නැති වයසක මිනිහෙක්ට
දිරාගෙන යන මගේ ඇඟහැළි වළං හෝදන්නතුන් වේල බත් තම්බන්නගේ එළිපෙහෙළි කරගෙනකියන විදිහට ඉන්නහිත හදං යන ගමනක් මේ
..."
("හතලිස් වියැති මනාලිය"- 67 පිටුව )
බටහිර රට වලින් අද වන අප රට ට ලබා ගත හැකි හොඳම සංස්කෘතික ලක්ෂණයක් නම් කාන්තාවගේ නිදහසයි. එනම් කාන්තාවකට විවාහය තම පවුල් මගින් බල කර සිටින පීඩනයයි. ඇත්තෙන්ම, අඩු තරමින් කොළඹ ආශ්රිතව හෝ, මෙම ප්රවණතාව දකිය හැක. එහෙත් රටේ බහුතරයක් කාන්තාවන් තවමත් මේ "දන්දීමට" ලක් වේ. අප කවියා හතලිස් වයැසිති මනාලියක් සිතනායුරෙන්, පෝරුවේ "බොරු හිනා පෑම" අවඥ්ඥා සහගත ලෙස බැහැර කරයි.
"රජ මහ වෙහෙරබෝධිය රකිනනා රජ වරුණපතලය සැමත...
රජ මහ වෙහෙරපොත් ගුල වසනඅපමණ නයියපෙන ගොබ නගන"( "නයි" - 62 පිටුව)
"මංජරි,අපට නොගොහින් ඉන්නයි තිබුණෙගියදා ඉඳන් ඒකටපිච්ච මල් ගඳයි මටඉස්සර වගේ නෙමේවහනවා මං ජනෙල් දොරවල් තදටපිච්ච මල් සුවඳට"(13 පිටුව )
"හැඬීමට අවසර නැත මටඔබේ සැමියා ගෙන එනනෙස්කැෆේ තිත්තයඔබ දෙතොල පෙර මෙන්මුදු නැතකළුය වියලියමල්වඩම් වගුරනසුවඳ අපුලය"("මළගෙදර", 52 පිටුව )
කවියේ මෙම පදපෙළ මූල කතාව පැහැදිලි කරන හෙයින්, එහි ඇති වේදනාව කවියා කෙතෙරම් හොඳින් ප්රකාශ කරලීමට සමත්දැයි පැහදිලිය.
"ළා ළපටි රෝස පැහැ ළා දල්ලඇල්ලුවේ ඉවසලා ඉවසලාබැරිම වුණු තැන තමයිපෙති දෙපෙති එකතු වීගුලි වෙවී ඇකිලෙද්දිඋඹ නෙමේ හුඟක් ඇඬුවේ මමයිකන් පෙතිත් රතු වුණ නම් තමයි"("නිදිකුම්බා", 15 පිටුව )
මීට අමතරව, "ජින්නෝ"," අලුත් ලේකම්වරියට", "තාත්තට පඩි දාට", "අත්තම්මා", "අකුරට වැඩ", "උස සුදු කොල්ලෙකුට", "සුදු අක්කේ", "අංග රචනා" සහ "වදන් නැති කවි" ආදි තව බොහෝ කවි පංති මා මහත් රස වින්දෙමි.
සිංහල කවියට කැමති රසිකයෙකු කියවිය යුතුම සංග්රහයක් ලෙස නම් කරලීමට මැළි නොවෙමි.
*****
ප්රකාශනය - සම (2016)
No comments:
Post a Comment