Friday, 4 September 2015

ඇදහිය නොහැකි නිහඬතාව - චම්පා වෛද්‍යතිලක


ඇදහිය නොහැකි නිහඬතාව - චම්පා වෛද්‍යතිලක

=================================
****
( 2014 ගොඩගේ නවකතා අත් පිටපත් තරඟයේ ජයග්‍රාහි නවකතා පහෙන් එකකි ; 2015 හොඳම නවකථාව
ගොඩගේ සම්මානයට නිර්දේශිත ; 2015 ස්වර්ණ පුස්තකය සඳහා අවසන් පූර්ව වටයට නිර්දේශිත )


මේ දම්සරණි ගැන කථාවයි. දම්සරණිත්, ඇගේ සැමියාත්, ඇගේ පවුලේ අයත්, ඇගේ සැමියාගේ පවුලේ අයත් ගැන කතාවයි - ඇය හා අම්මාත්, සහෝදර සහෝදරියන්, මස්සිනා ලා හා නෑණන්ඩියන් අතර ඇති සම්බන්ධතාව පිළිබඳ කථාවයි. ඇගේ කාර්යාල සබඳතා ගැන කථාවයි. ඒ අනුව මෙහි කථාවස්තුව පමණක් ගතහොත්, මෙය සුලභ ටෙලිනාට්‍ය කථාවක් විමට බොහෝ සෙයින් ඉඩ තිබිණි. එහෙත් මෙය එවැන්නක් නොවුණි. ඒ මෙය දම්සරණිගේ කථාව වීම උදෙසා කථිකයා නිර්මාණය කර ඇති ආඛ්‍යායනය හේතුවෙනි. කථිකයා දම්සරණි නොවේ. එහෙත් ඇගේ දෘෂ්ඨියෙන්, ඇයවත් වරෙක "කාචයට" හසුවන අයුරෙන් ආඛ්‍යයනය සිදුව ඇත්තේ අපූරුවට ය. සිහළ නවකථා වල එතරම් පභලව දැකිය නොහැකි ලක්ෂණයක් වන සියුම් උපහාසයක ඡායාවක් මතු වෙන අයුරෙන් හා, ඊට වඩා ප්‍රභලව සෝපාහාසයක් මතුවන අයුරෙන් මෙහි බොහෝ තැන ලියවී ඇත.
නිදසුන්:


(පිටු 39-40 : හමුදාවේ ඉහළ නිලධාරීන් සහභාගි වන සාදයක, ඔවුන්ගේ බිරින්දෑ වරු හා දම්සරණී අතර අවස්ථාවක් නවකථාවේ නිර්මාණය වී ඇත්තේ මෙලෙසය )
"ජාතියේ මුර දේවතාවෝ එංගලන්තයේ මහ රැජිනගේ දෙපා මුල වාඩි වී සිටිති. ඔවුන්ගේ බිරින්දෑවරු රැජිනගේ දෑතින් රූටා ගිය රාජ්‍යයක ඇගේ සිතුවම අඳිමින් සිටියෝය. දම්සරණි මුල්ලෙන් නැගිට විත් ඒ සිතුවමේ රටාවන් දෙස එබී බැලුවාය. ඒ සිතුවම වර්ණවත් කිරීමට ඔවුන් භාවිත කර ඇති පාට නොගැළපෙන බව ඇය දුටුවාය. ඔවුන් එය කර ඇත්තේ ඔවුන්ගේ සැබෑ උවමනාවට නොවන බව ඇයට පැහැදිලිය. කුමන හෝ හේතුවකට බියෙන් කරන්නන් වාලේ ඔවුහු එය කරති. ඒ චිත්‍රය කිසිදු හැඩයක් නැති, ගැළපෙන පාටක් නැති, එක බවට පත්ව, අසරණව ඇත්තේ එහෙයිනි.
'නුඹලා ඔය චිත්‍රය අඳින්නේ කුමක් උදෙසා ද ? කා වෙනුවෙන් ද? ' දම්සරණි බිසෝවරුන්ගෙන් ඇසුවා ය.
'අපි එය නොදන්නෙමු' තැතිගත් දෑසින් අයාගත් මුව්න් ඔවුහු එකවරම ප්‍රකාශ කළෝය.
'නුඹලා ට මෙසේ කරන්න ය‍යි පැවසූවෝ කවුරු ද?'
'අපි එය ද නොදන්නෙමු' "
 (පිටු 90-91): "නඩුකාරයා බැස ගිය පසු පිරිස කතිකා කර, දම්සරණි වැරදිකරු බව ඒකමතිකව පිළිගත් හ.කොටි ත්‍රස්තවාදීහු වරදින් මිදහස් කෙරිණි. අනතුරුව ඔවුහු එක් වෙස් මුහුණක් තනාගත් හ. එය නපුරු පෙනුමැති රුදුරු ගැහැනියකගේ මුහුණකි. එහි චපලකම හා කාමුක බව තිබිය යුතු යැයි එකෙක් යෝජනා කලේ ය. ආලෝකා ද එයට යමක් එක් කිරීමට උනන්දු වුවාය. ඇය පැවසුවේ කුඩුකේඩු ගතිය හා නුරුස්නා ගතිය එයට අවශ්‍ය බවයි. ආත්මාර්ථකාමි බව එහි නැතිවුවහොත් අඩුවක් බව විශ්ව ප්‍රකාශ කළේය. කපටි පෙනුම එයට එක් විය යුතු බවට අම්මා උපදෙස් දුන්නාය.
    මෙසේ සියල්ලන්ගේම සහයෝගයෙන් තනාගත් මුහුණ ඇයට පැලැන්දවීමේ උත්සවයක් සංවිධානය වුණි. එය මහා සභාවක දී කළ යුතු කාර්‍යයකි. එහෙත් වෙස් මුහුණ පැලඳවීමේ වගකීම බාර ගැනීමට කිසිවෙක් ඉදිරිපත් නොවුණි. එය ගැටලු සහගත තත්ත්වයක් බවට පත් විය"

දම්සරණිගේ විෂාදයේ ස්වභාවය ගැන ද සැකයක් පාඨකයා තුල ට ඒත්තු ගැන්වීමට කතුවරිය සමත් ව ඇත. ඇයට යමෙකු ගේ යථාසිතුවිල්ල යම්තාක් දුරකට තේරුම් ගැනීමට ඇති හැකියාව, හා ඇයෙගේ "භූත පෙනුම" හේතුවෙන් ඒ අය තමන්ගේ යථා ස්වරූපය යම්තාක් දුරකට වටහා ගත් යැයි ඇති වන සැකය, ඈ වෙත අන් අයගේ හැසිරීම ට ප්‍රධානත ම හේතුව බැව් පසක් වේ.

නවකථාවේ මා දුටු තව එක් ගුණාංගයක් නම්, මෙහි බොහෝ චරිත ඉතා ගැඹුරෙන් විග්‍රහ කොට, ඒ ඒ අවස්ථාවන්හි සිතුවිලි හා අපේක්ෂා පාඨකයා අභිමු තබා තැබීම යි. ඇගේ මව, ගිහාන්, ආලෝකා, සෞම්‍යා ආදි වශයෙන් චරිත බහුතරයක ට මෙම සංග්‍රහය කොට ඇත. එක් නිදසුනක් සෑහේ:

"...ගිහාන් සමරනායක මැතිතුමා ට ඊට වඩා යමක් අවශ්‍ය විය.නොලැබීම ඔහුව වෙනත් අතකට රැගෙන ගියේය. ඔහු ප්‍රතික්ෂේප වී ඇත. ඔහු නිකුත් කළ ප්‍රකාශයන් බල රහිතව ශුන්‍ය බවට පත් වෙමින් සිටියේය. එයට ප්‍රතිචාර ලබුණේ නැත ....කාමරයට ගොස් වෙනත් ඇඳුමක් ඇඟලා ගත්තේය; පිටව ගියේ ය .... ආවේගශීලි ලෙස නිවෙසින් පිටව යන සැමියා නතර කරගැනීමට උත්සාහ කලේ ද නැත. එය සම්ප්‍රදාය බැහැර කිරීමකි. ආයාචනාත්මකව නතර වන ලෙස බැගෑපත් වී කරන ඉල්ලීමක් ඔහුට අවශ්‍ය වුණි. එහෙත් එය ද ඉෂ්ඨ වුනේ නැත. එහෙයින් ඔහුගේ කෝපය දෙගුණ-තෙගුණ විය" (48 පිටුව )  


මේ කෘතිය ලේඛිකාව ලියූ පළමු කෘතියයි; එහි සාධනීය ලක්ෂණ, ඍණාත්මක ලක්ෂණ සංඛ්‍යාත්මකව හා ගුණාත්මකව අභිබවා ගොස් ඇත. වරෙක දම්සරණි "ඇගේ රික්තකය තුල", නැතහොත් "ඇගේ නිහඬතාවේ" මනෝ ලොව තුල තනි වෙද්දි, පාඨකයා වෙහෙසට පත් විය හැක (මේ රික්තක හා නිහඬතා අඳුනාගැනීමට කෘතිය කියවා ඉඳින්න ). එහෙත් මේ නොසැලකිය හැකි දුර්වලතාව හැරුණු කොට, 2014 දී ප්‍රකාශ වූ කෘති අතරින්,මෙය  හොඳ, හා නැවුම්  නිර්මාණ අතරට නම් කරන්න මා පැකිලෙන්නේ නැත.   

No comments:

Post a Comment