රංජිත් මල්ලියාවඩු ගේ මේ කවි පොත වෙත මා ප්රවේශ වූයේ යම් පැකිලීමකිනි. ඊට හේතුව 2018 වසරේ රජත පුස්තක සම්මානය දිනූ ඔහුගේ "සහෝදර මුහුණුවර " මා රස නොවිඳිම හේතුවෙන්, මා විසින් යම් කිසි මට්ටමකට කර්කශ විචාරයකට ලක් වූ කාව්ය සංග්රහයක් වීමය. එනමුදූ 2023 වසරේ නිකුත් වූ කාව්ය සංග්රහයන් ඇගයීමට පාත්ර වද්දී රජත පුස්තක සම්මානයට ඔහුගේ නවතම කාව්ය සංග්රහය වන "මහත්වරු සිසිර නින්දක" නිර්දේශ වී තිබිණි. මගේ සුළු සාහිත්ය ඇගයීම් ලොවේ හැකි තරම් සාධාරණ වීම හැර මට කල හැක්කක් නොමැත. ඒ අනුව මහත්වරු සිසිර නින්දක කාව්ය සංග්රහය පසුගිය දා පැවත්වූ පොත් සල්පිළේ කවි කුටියෙන් මිලදී ගත්තේ තව කාව්ය සංග්රහයන් 7-8ක් සමඟය. එය මිල දී ගත් දින වල ම කියවීම ඇරඹුවේ, සහෝදර මුහුණුවරට දුන් කර්කශ විචාරය සිතට වද දුන් නිසාදෝ යි නොදනිමි.
කෙසේ හෝ "මහත්වරු සිසිර නින්දක" කියවාගෙන ඉදිරියට යාමේදි මා රස විඳි කවි පංති කිහිපයක් හමුවිණ. ඊට නිදසුන් මෙපරිදිය:
"ඔබත් යන්න ගිහින් එන්න" යන කවි පංතිය පෘථග්ජන මිනිස් සිතේ සත්ය ස්වභාවය විමසන කවි පංතියකි.
'ඒ දෙන්නා විතරක් නම් මක් වෙනව ද
දවසක් වත් කතාබහක් නොකරපු අය මඟදි දැකපු
ඇවිත් යන්නෙ අවසරයක් ඇතිව නොවෙයි සිත ඇතුළට
සමහරවිට යන්නෙත් නෑ ලැගුම් ගනී පැය දෙකතුන'
"රට වටේ" කවි පංතිය සිත් ගත්තේ, එදා සහ අද අතර සිදුව ඇති වෙනස විමසන අයුරු හේතුවෙනි.
'නාවල තිබුණු පැණි අන්නසි හැම වාරේවාසනාවන්ත ජීවිතයක් ගත කල අයෙක් ට, දුෂ්කර අත්දැකීම් නැතිනම් දිවිගමනේදී ඔහුට හෝ ඇයට ජීවිත යාත්රාවේ විශිෂ්ඨයෙකු විය හැකි ද? කවියා දාර්ශනික සිතුවිල්ලකින් මේ ගන විමසනේ 'යාත්රිකයෝ දෙදෙනෙක්' නම් කවි පංතියේ ය.
නාවර පෙරාගෙන ඇත දිගට ම පාරේ
නොස්ටැල්ජීක ම රසයක් තවමත් බේරේ
නොබැඳී සිටිය හැකි වෙශ මිත ඒ මීරේ'
'රුවල් ඉරුණු වග නොතකා
චණ්ඩ කුණාටුව මැඬ
යාත්රාවේ නැතිව අහර කිසිවක්
වාරු කරගෙන දුබල සගයා ද
කුසල් ඇත්තකු නොව
ශ්රේෂ්ඨ යාත්රිකයකු
දකින්නට හැකි වෙයි ඔබට
යන්න නොපමාව ඒ වෙරළට'
44 වෙනි පිටේ ඇති කවි පංතිය ද මා රස වින්දෙමි (එහි අකුරුකරණය මේ යතුරුපුවරුවෙන් ඇතුලත් කල නොහැක)
'ලොවට කළත් පරකාසේ'මම' යන වචනය අනෙක් පැත්ත - එනම් දර්පණයකින් බැලුවහොත් පෙනෙන්නේ කොම්බු දෙකක් පමණි. අප කවියා එය කවියකින් දකින්නේ ඉහත ලෙසටය.
පෙරළුණු 'මම' පෙර දවසේ
තනිව කිසිත් බැරිව මෙසේ
සිටිමි 'කොම්බු' දෙකක් ලෙසේ'
මෙවන්, හා මීට ආසන්න තරමේ සැළකිය යුතු කවි සංකල්පනා රැසක් නිසා, පෙර කී 'සහෝදර මුහුණුවර' කාව්ය සංග්රහය අභිබවා යෑමට අප කවියා සමත්ව ඇත. ඇත්තෙන්ම මා සිතගෙන සිටියේ මේ සංග්රහය කියවා අවසන් වූ වහාම, සහෝදර මුහුණුවර සංග්රහය අතට ගෙන නැවත තැනින් තැන හෝ කියවා බලා, මගේ කියවීමේ වරදක් පෙර දින සිදු වූයේදැයි විමසීමටය. නුමුත් තැනින් තැන ඒ පරණ කවියේ ලක්ෂණ මතුවීම මගිනුත් (බලන්න 'හරිත සෞන්දර්යය' - වෙසෙසින් අවසන් කව ), නැවත 'සහෝදර මුහුණුවර' තැනින් තැන බැලීමෙන්ද, කවියා 'මහත්වරු සිසිල නින්දක' මගින් අප පාඨකයනට කියවීමට වඩා රුචි කවි නිර්මාණයක යෙදී ඇති බවට ප්රත්යක්ෂ විය.
ශ්රේණිය: ***1/2
No comments:
Post a Comment